Eindhovense Oratorium Vereniging

dinsdag, maart 19, 2024

Een duik in het verleden

HISTORIE EOV

Voor de Tweede Wereldoorlog waren de uit voornamelijk protestantse koorleden bestaande verenigingen “Hosanna” en “De Lofstem” actief.  Zij besloten hun activiteiten te stoppen omdat zij lid moesten worden van de door de Duitsers ingestelde Cultuurkamer. Op 1 april 1947 fuseerden beide koren en gingen verder als Eindhovense Christelijke Oratorium Vereniging.

Het vaandel werd jarenlang tentoongesteld tijdens de Algemene Ledenvergaderingen en is in 1996 aan het destijds in de Steentjeskerk gehuisveste Museum Kempenland Eindhoven geschonken.

In 1951 sloot het koor van dirigent Harm de Vries zich aan. Hij leidde ook oratoriumkoren in Geleen en Weert en studeerde dezelfde werken in. Zo werd het tekort aan mannenstemmen gecompenseerd. Bijkomend voordeel was dat de koorleden driemaal hetzelfde werk konden uitvoeren.

Harm de Vries nam in 1980 afscheid en werd in 1981 opgevolgd door de Limburgse dirigent Ger Vos. Hij tilde het koor naar een hoger niveau en liet ons kennismaken met ander repertoire.

beginjaren

In 1990 nam de jonge, net afgestudeerde, Veldhovense musicus Geert Broeksteeg het stokje over.

Het koor stond bekend als “protestant”.  Om te proberen de drempel voor nieuwe leden te verlagen, werd het “Christelijke” uit de naam verwijderd en ging het koor verder als EOV, Eindhovense Oratorium Vereniging.

Begonnen met uitvoeringen in kerken, werd daarna jarenlang gebruik gemaakt van het Philips Ontspanningscentrum. Na de sluiting moesten wij ons “behelpen” met uitvoeringen in kerken totdat in 1992 het Muziekgebouw Frits Philips in gebruik genomen werd. Tot nu toe onze vaste locatie.
Aan de concerten wordt meegewerkt door gerenommeerde professionele solisten en orkesten. Al enkele jaren werken wij samen met European Inter.Voices Choir uit Dendermonde. Ook verzorgen wij regelmatig kleine concerten in het kader van “Muziek in de Cathrien” en Lidwinaconcerten in Best

REPERTOIRE

Op het basisrepertoire staan alle bekende oratoria van Händel, Haydn, Bach en Mendelssohn, Requiems van Mozart, Fauré, Schubert, Brahms en Rutter, Missen en moderner werk van Vaughan Williams, Britten, Lauridsen en Gjeilo. Waarbij vermeld mag worden dat de Messiah van Händel sinds 1960 Regelmatig op het programma staat en al 17 keer is uitgevoerd.

BIJZONDERE HOOGTEPUNTEN

1972  25-jarig bestaan

September 1983  Eindhoven 750 jaar Stad  Drie uitvoeringen 8e Symfonie van Mahler  in de Jubileumhal van het Philips Ontspannings Centrum, met een samengesteld koor.

Najaar 1993 – 2e Symfonie van Mahler, “Auferstehung” o.l.v. Jules van Hessen in Breda, Rotterdam en Eindhoven. Samenwerking met de grote Eindhovense Koren en Philips Orkest Vereniging.

1997  50-jarig bestaan

2007  Jubileumconcert 60- jarig bestaan

Uitvoering Gloria, Requiem en Magnificat van Rutter. John Rutter verzorgde een inspirerende Masterclass voor koor en orkest in bijzijn van belangstellenden in het Muziekgebouw.

6 november 2011 GLOW Festival
Gloria van Rutter met begeleiding van koperblazers en pauken.

September 2012  Concertreis naar Gent t.g.v. 65-jarig bestaan.

Met een optreden in de Onze Lieve Vrouwe Kathedraal in Antwerpen en de st. Michielskerk in Gent. Een spontaan gezang onder de brug tijdens een boottocht was ook een bijzondere ervaring.

19 september 2014 Herdenkingsconcert in het Muziekgebouw Eindhoven. Herinnering aan het Duitse bombardement op Eindhoven op 19 september 1944. Gelijktijdig werden foto’s van de verwoeste binnenstad vertoond. Eindhoven in Beeld leverde de beelden.

15 oktober 2014 Concert in de Sint Catharinakerk bij de onthulling van de gedenksteen 1914 – 1918 als dankbetuiging van de Belgische vluchtelingen in Eindhoven tijdens de Eerste Wereldoorlog.

1 december 2015  Geert Broeksteeg 25 jaar dirigent

Jubileumconcert, uitvoering van het oratorium Paulus van Mendelssohn.
Tijdens een feestelijke avond werd Geert verrast en gehuldigd door het koor, familie en vrienden.

2017  70-jarig bestaan

Jubileumconcert  en feest in Kookstudio John Geven in Nuenen.
Na het concert “Ubi Caritas” aansluitend een gezellige feestavond in de kookstudio. Iedereen werd aan het werk gezet, wat resulteerde in een heerlijk 4-gangenmenu.

10/11 september 2022   Jubileumweekend

Jubileumweekend op Eigentijdserf te Middelbeers.

1 oktober 2022   Jubileumconcert  75-jaar EOV

Jubileumconcert Muziekgebouw Eindhoven. Uitvoering van Elias – Mendelssohn.

1991-06_Geert_Broeksteeg.jpg1990 jonge Geert Broeksteeg2007_Rutter.jpg2007 John Rutter         35_glow_2011.jpg2011 Glow
 1991_Paulus.jpg    Aanwezig bij 2014 HerdenkingsConcert
2015 12 Paulus dirigent Geert Broeksteeg

2012 uitje in Gent

Nuenen2017 70 jarig bestaan in Kookstudio John Geven in Nuenen

Besloten deel website

Uitsluitend toegankelijk voor leden van het koor.