Afdrukken

HändelEvenwichtige Messiah geeft rust en ruimte

RECENSIE KLASSIEKE MUZIEK
door Marjolijn Sengers

Maandagavond was er een fragment uit de Messiah op Radio 4, gezongen door de Nederlandse Bachvereniging in Muziekgebouw Eindhoven, vorig jaar rond deze tijd. Prachtig gedaan, een uitvoering die bij wijze van spreken alle andere overbodig maakt. Gisterenavond zong de Eindhovense Oratorium Vereniging onder leiding van Geert Broeksteeg Händels bekende oratorium. En hoewel deze uitvoering - ik zou haast zeggen 'natuurlijk' - het niveau van de NBV niet haalt, was ze zeer aangenaam. Moest ik het geheel in één woord samenvatten, dan zou ik dat doen met 'evenwichtig'.
De klank van het koor was in evenwicht, de verhouding tussen koor, orkest en solisten was evenwichtig, zo ook het totaalbeeld, dat rust gaf en ruimte. Door de jaren heen heeft de EOV de Messiah vaak gezongen en steeds viel er ontwikkeling waar te nemen.
Het enige dat ik het koor nu gunnen is nog meer zelfbewustzijn en een stevigere groep tenoren.
Geen kwaad woord over de hoge mannenstemmen die er stonden - met beperkte middelen stelden ze zich kwetsbaar op en deden het toch maar - maar ontoereikendheid geeft onzekerheid. En wat het eerste betreft: sopranen, zie niet op tegen de hoge noten, ze zitten er op en met een beetje meer lef komen ze er minder benauwd uit.
Alle respect verder voor de hoge tempi, het hoge niveau van afwerking en de onmiskenbare sfeer van lichtheid, letterlijk en figuurlijk. Solisten en orkest waren uitstekend en zaten wat betreft inlevingsvermogen, expressiviteit en presentatie op één lijn met het koor.

Messiah van Händel door de Eindhovense Oratorium Vereniging, Holland Symfonie Orkest, sopraan Margreet
Rietveld, alt Dave ten Kate, tenor Falco van Loon, bas Martijn Sanders, o.l.v. Geert Broeksteeg. Gehoord in Muziekgebouw Eindhoven op (dinsdag 9 december 2013).