donderdag, maart 28, 2024

John Rutter: 'Kijk, kijk, kijk!'

John RutterEINDHOVEN - "Er is maar één reden waarom ik pas in 1990 een Magnificat schreef en die reden heet Johann Sebastian Bach." De Engelse componist John Rutter (1945) deed het dan ook maar meteen heel anders dan de grote Bach.

Hij schreef een 'Fiësta Magnificat', een lofzang op Maria die de blije gelovigheid van Zuid-Amerikaanse landen weerspiegelt. Dat Magnificat vormt, samen met zijn Gloria en Requiem, het programma van het concert dat de Eindhovense Oratorium Vereniging (EOV) morgen verzorgt in Muziekcentrum Frits Philips, ter gelegenheid van haar 60-jarig bestaan.

Enkele weken geleden was Rutter in Eindhoven, waar hij met het koor werkte aan zijn feestelijke Magnificat. Hij ontpopte zich als één brok gefocuste energie. Hij putte ze uit, de zangers van het EOV; na afloop konden ze geen pap meer zeggen. Vriendelijk maar dringend, met korte duidelijke slag, vroeg hij voornamelijk aandacht voor het ritme en voor de articulatie. Hij wilde doorlopend meer. Meer klank, meer scherpte in de uitspraak. Om 'mooi' maalde hij niet, de tekst, de boodschap, daar ging het hem om. "Jullie zingen alsof je bang bent te worden afgeschoten", zei hij tegen de hardwerkende tenoren. "Ben niet verlegen. Gebruik de tekst om het scherp en kort te houden. Kijk naar mijn slag. Kijk, kijk, kijk!"

Het was een uitputtende maar een stimulerende avond, meldt voorzitter en koorlid Hannie Meijer. "Rutter heeft ons uitgedaagd tot het uiterste. De avond daarna, tijdens onze gewone repetitie, stonden we nog steeds op scherp. Met dit voor ons moderne concert willen we laten horen hoe een koor dat relatief oud is in jaren, muzikaal springlevend kan zijn."

Rutter reist de hele wereld af om met koren aan zijn muziek te werken. Het was volgens Hannie Meijer niet eenvoudig om hem naar Eindhoven te krijgen, maar toen hij eenmaal hier was, was hij er ook helemaal. "Hij zegt dat hij zich drieëntwintig voelt in plaats van tweeënzestig, maar ook hij was na afloop van de repetitie doodop!"

Jubileumconcert Eindhovense Oratoriumvereniging, onder leiding van Geert Broeksteeg. Op zaterdag 10 november in Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven, aanvang 20.15 uur. Met het Gloria, Requiem en Magnificat van John Rutter.